Scania testuje na verejných komunikáciách hybridné nákladné vozidlo s prívesom, ktoré má solárne panely. Toto vozidlo je výsledkom dvojročnej výskumnej spolupráce Scanie s Univerzitou v Uppsale a spoločnosťami Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express a Dalakraft. Test podľa švédskej značky naznačuje skytý potenciál solárnej energie v doprave.
Solárna energia totiž výrazne znižuje prevádzkové náklady a miestne emisie. Vozidlo si vďaka solárnym panelom samo vyrába energiu pre vlastný pohon. Vedúci výskumného oddelenia spoločnosti Scania Stas Krupenia hovorí, že Scania chce vytvoriť podmienky na prechod na udržateľný prepravný systém. Spomínaná spolupráca je prvým projektom, ktorý skúma solárne panely na výrobu elektrickej energie pre pohon nákladného automobilu. Krupenia si myslí, že Slnko ako obnoviteľný zdroj energie môže výrazne znížiť emisie v doprave.
Skúmajú viaceré aspekty
Nákladné vozidlo v tomto výskumnom projekte slúži na skúmanie výroby solárnej energie a snaží sa ukázať o koľko je možné znížiť emisie uhlíka vďaka použitiu solárnych panelov. Výskumníci vyvinuli nové, ľahké solárne panely pre nákladné vozidlá. Súčasťou testu je aj to, ako nákladné vozidlá dokážu spolupracovať s elektrickou sieťou. Výskumníci navrhujú nové modely toho, čo sa stane, ak sa k elektrickej sieti pripojí niekoľko takýchto nákladných vozidiel súčasne.
Vedúci projektu a profesor fyzikálnej chémie na Univerzite v Uppsale Erik Johansson hovorí, že ide o projekt, prostredníctvom ktorého sa akademická obec a zástupcovia priemyslu spoločne snažia znížiť vplyv nákladnej dopravy na životné prostredie. Očakáva, že výsledky testovania prinesú zaujímavé výsledky.
Predĺžia solárne panely dojazd?
Testovaný ťahač má 18-metrový náves, ktorý je takmer celý pokrytý solárnymi panelmi. Ich plocha a výkon zodpovedajú inštalácii na rodinnom dome. Vo Švédsku solárna energia podľa Scanie predĺži hybridnému nákladnému vozidlu dojazd až o 5 000 kilometrov ročne. V krajinách, kde je viac slnečných hodín, ako je Španielsko, môže takéto vozidlo v porovnaní so švédskymi pomermi množstvo získanej solárnej energie až zdvojnásobiť, čím sa logicky predĺži aj dojazd.
Súčasťou projektu je aj výskum nových, ľahkých tandemových solárnych článkov, ktoré sú založené na kombinácii solárnych článkov spoločnosti Midsummer a nových perovskitových solárnych článkov. Takto sa dosahuje vyššia účinnosť pri transformácii slnečného svetla na elektrickú energiu. Toto nové riešenie má potenciál zdvojnásobiť množstvo vyrobenej solárnej energie v porovnaní so súčasnými panelmi.
Solárne panely vhodné pre úžitkové vozidlá
Erik Johansson vysvetľuje, že tenkovrstvové panely sú ideálne pre úžitkové vozidlá a umožňujú zabezpečiť ich udržateľnosť. Vďaka elektrifikácii je tu podľa neho veľký potenciál na zníženie emisií nákladných vozidiel. Elektrina vyrobená solárnymi panelmi môže ušetriť palivo a znížiť množstvo emisií uhlíka. Tento projekt ide tak ďaleko, že jednou z jeho častí bolo vyhodnotiť vplyv nabíjania na elektrickú sieť a zistiť, či by bolo možné predávať prebytočnú energiu. Možnosť obojsmerného nabíjania nie je úplne jednoznačná a legislatíva je nejasná. Odkúpiť prebytočnú energiu nákladných vozidiel momentálne nie je možné.
Až 100 m2 solárnych panelov
Nákladné vozidlo bude teraz testovať prepravná spoločnosť Ernsts Express AB v prevádzke na
verejných komunikáciách. Jeho vývoj prebiehal v rámci výskumného projektu financovaného
vládnou agentúrou pre inovácie Vinnova s cieľom vyvinúť nákladné vozidlá, ktoré vďaka solárnej
energii majú naozaj nízky negatívny dopad na životné prostredie. Nákladné vozidlo je plug-in hybrid s výkonom 560 koní. Na 18-metrovom návese sa na ploche 100 m2 nachádzajú tenké, ľahké solárne panely s maximálnou účinnosťou 13,2 kWp (kilowatt peak). Odhaduje sa, že pri prevádzke vo Švédsku dodajú ročne 8000 kilowatthodín (kWh). Batérie majú celkovú kapacitu 300 kWh, z toho 100 kWh v nákladnom vozidle a 200 kWh v prívese.