Dopravný podnik Bratislava (DPB) plánuje na jeseň do ostrej prevádzky na linke 71 nasadiť prvý megatrolejbus. Trojčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24M totiž meria 24 metrov a odvezie spolu až 175 cestujúcich, z ktorých 60 bude sediacich. Vozidlá s touto dĺžkou sa zaradia medzi najdlhšie trolejbusy na svete a Bratislava bude prvá, kde budú nasadené do ostrej prevádzky.
Prvý megatrolejbus absolvuje v týchto dňoch testovacie jazdy v ostrej prevádzke v Plzni, avšak, bez reálnych cestujúcich. Tí sa ním prvýkrát prevezú až v Bratislave. Hovorca Škoda Group Ján Švehla pre denník Právo prezradil, že počas testovacej fázy, ktorá potrvá dva mesiace, najazdí nový trolejbus zhruba 2 500 km. Otestuje sa nastavenie pohonu, prechody medzi sekciami napájacej sústavy, hlučnosť či vibrácie motora. Cestujúci v Bratislave by sa ním mali previezť na jeseň tohto roku.
Megatrolejbus z dielne Solarisu a Škody Electric
Výroba prebieha v spolupráci dvoch silných hráčov. Poľsko-španielsky Solaris dodáva podvozok a karosériu, o elektrotechniku sa stará plzeňska Škoda Electric, patriaca pod Škoda Transportation, najväčšieho výrobcu trolejbusov v Európe.
Megatrolejbus váži 38 ton a jeho maximálna rýchlosť je 70 km/h. Vo výbave má aj batérie na jazdu mimo trolejového vedenia. O pohodlie cestujúcich sa bude starať vysokovýkonná automatická klimatizácia, nainštalovaný bude bezpečnostný kamerový systém aj moderné informačné systémy zobrazujúce prestupy na iné linky v reálnom čase. Okrem Bratislavy ho plánujú nasadiť aj v Prahe, kde má vozi´t cestujúcich na letisko Václava Havla.
Nákup za desiatky miliónov eur
Okrem veľkokapacitných trolejbusov dodá Solaris v spolupráci so Škoda Transportation bratislavskému dopravnému podniku aj ďalších 23 kratších, dvojčlánkových trolejbusov s dĺžkou 18 metrov. Cena dodávky všetkých týchto vozidiel predstavuje 29 miliónov eur bez DPH. Takmer celý nákup je financovaný zo zdrojov Európskej únie. DPB si okrem týchto vozidiel objednal aj 11 krátkych 12-metrových trolejbusov, ktoré dodá česká spoločnosť SOR Libchavy.