Sucho v Európe okrem požiarov začína spôsobovať problémy aj na riekach. Lodná doprava po európskych riekach sa totiž komplikuje kvôli klesajúcej hladine vodných tokov. Jedným z najvypuklejších dôkazov tohto problému je stav hladiny na rieke Rýn, ktorá je dôležitou obchodnou trasou.
Rýn pramení vo Švajčiarsku a preteká šiestimi európskymi krajinami. Ich súčasťou je aj najsilnejšia ekonomika v Európe – Nemecko a Rýn navyše ústi až do holandského prístavu Rotterdam, čím jeho význam pre obchod ešte stúpa. Hladina rieky však klesá a tým sa znižuje aj kapacita lodí. Menší objem dosotupný na prepravu tovaru naopak tlačí nahor jej ceny. ČTK uvádza, že minulý mesiac rajdárske spoločnosti ako Maersk a Hapag-Lloyd uviedli, že nízky stav vody v rieke Rýn má za náseldok príplatky, ktoré pocítia zákazníci.
Lodná doprava začína pociťovať komplikácie
Analytik spoločnosti McKinsey Tim Beckhoff hovorí, že objem lodnej dopravy na Rýne bol v posledných približne 20 rokoch takmer konštantný, no od roku 2021 začína medziročne klesať. Navyše sa očakáva, že tento trend bude pokračovať.
Rýn slúži ako trasa pre rôzny tovar, napríklad ropu, chemikálie či obilie. Už minulý rok jeho hladina klesa natoľko, že v auguste lode možné naplniť iba na štvrtinu ich kapacity. Banka Deutsche Bank uviedla, že v roku 2018 objem nákladu prepraveného po vnútrozemských vodných cestách v Nemecku klesol medziročne o 11,1 %.
Prechod na iný typ dopravy?
Riešiť by sa to dalo prechodom na iný typ dopravy, ide však o veľmi nákladné riešenie. Ekonóm Deutsche Bank Marc Schattenberg hovorí, že kým veľká loď na Rýne s dĺžkou približne 135 metrov a ponorom tri metre (max. hĺbka plavidla) môže prepraviť zhruba 2 700 ton nákladu, na rovnaký objem tovaru by podľa neho bolo potrebných približne 110 veľkých nákladných áut.
Zvyšovanie nákladov je vidieť aj pri pohľade na náklady na prepravu jednej tony nafty po Rýne do Karlsruhe, na juhozápade Nemecka. Od mája do polovice júla sa totiž zdvojnásobili a dosiahli približne 50 eur, upozorňuje analytik Deutsche Bank. Po rieke Rýn sa prepravuje veľké množstvo vykurovacieho oleja a nafty, preto v regiónoch, ktoré sú takýmto spôsobom zásobované, rastie tlak na ceny týchto produktov.
Vplyv na priemysel
Ekonomický inštitút IFW uvádza, že klesajúca hladina vody môže výrazne zhoršiť produkciu spracovateľského priemyslu. V roku 2018 bola hladina vody pri Kaube na celých 30 dní taká nízka, že preprava po Rýne klesla o 25 %. Na priemyselnej výrobe v Nemecku sa to odrazilo jej poklesom o 1 %.
Marc Schattenberg si myslí, že odvetvie riečnej dopravy sa bude nízkej hladine riek prispôsobiť. Jednou z takýchto zmien bude podľa neho úprava lodí tak, aby mohli preplávať aj plytšími riekami. Na problémy v určitých obdobiach sa pripravia aj firmy, ktoré upravia svoje dodávateľské reťazce a sklady v čase, keď budú očakávať logistické problémy spojené s nízkym stavom vody. Hovorí sa ale aj o rozšírení alebo vyhĺbení plavebných kanálov. Takéto riešenie je však nákladné a má aj negatívny dopad na životné prostredie.