2.3 C
Bratislava
štvrtok, 21 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

EP schválil ciele európskej nabíjacej infraštruktúry

Európsky parlament (EP) prijal pravidlá na rozšírenie európskej nabíjacej infraštruktúry pre elektrické a vodíkové vozidlá. Ide o ďalší krok smerom k pripravovanej legislatíve, ktorá vo veľkej miere nadväzuje na predchádzajúce návrhy aj vývoj v oblasti čistejších palív pre námornú dopravu.

Vyjednávači z európskeho parlamentu a štátov Európskej únie (EÚ) vyjednali záväzné ciele pre rozšírenie infraštruktúry elektromobilov už v marci. Európsky parlament schválil návrh bez zmien, keď „za“ hlasovalo 514 poslancov, 52 bolo proti a 74 sa hlasovania zdržalo.

Povinná infraštruktúra na TEN-T

Dohoda, ku ktorej dospeli vyjednávači stanovila, že elektromobily musia mať možnosť nabíjať sa každých 60 kilometrov pozdĺž hlavných trás (TEN-T) v Európskej únii do roku 2026 s výkonom 400 kW, pričom do roku 2028 sa výkon siete má zvýšiť na 600 kW.

Pre kamióny a autobusy sa vyjednávači dohodli na nabíjacích staniciach každých 120 kilometrov. Európski poslanci potvrdili, že tieto stanice by mali byť inštalované na polovici hlavných ciest EÚ do roku 2028 a s výkonom od 1 400 kW do 2 800 kW v závislosti od typu cesty. Do roku 2031 musia členské štáty zabezpečiť, aby vodíkové čerpacie stanice boli aspoň každých 200 kilometrov pozdĺž hlavných trás.

Návrh európskej nabíjacej infraštruktúry z roku 2022

Dopravný výbor Európskeho parlamentu vypracoval a predložil návrh budovani siete nabíjacích staníc pre osobné vozidlá každých 60 kilometrov v októbri 2022. Vtedy sa hovorilo o „elektronabíjacích pooloch“, teda zariadeniach s viacerými nabíjacími bodmi. Európsky parlament nedávno termín opäť schválil.

Prekvapujúci nie je ani veľký pomer hlasov „za“, keďže na formulácii sa podieľali vyjednávači Parlamentu. Ak sa na rovnakom znení dohodne aj Európska rada, nariadenia o infraštruktúre nadobudnú účinnosť šesť mesiacov po ukončení legislatívneho procesu.

Spravodajca parlamentu pre infraštruktúru alternatívnych palív Petar Vitanov (S&D, BG) uviedol, že nové pravidlá „pomôžu rozvinúť väčšiu nabíjaciu infraštruktúru a uľahčia jej používanie ako tradičné čerpacie stanice.“

Zdrojh2.live
Aktuálne
Prečítajte si aj