Scania a jej zákaník, spoločnosť Sesé, uviedli v Španielsku do prevádzky prvú súpravu s konceptom Duo Trailer, poháňanú alternatívnym obnoviteľným palivom. Podľa oboch partnerov ide o najudržateľnejšiu ťažkú súpravu v južnej Európe. Jej uvedenie do prevádzky je výsledkom spolupráce s dodávateľom energií Repsol a spoločnosťou Volkswagen Navarra.
Ťahač Scania R650 4×2 meria spolu s návesmi 31,7 m a týždenne prejde 4 500 km medzi španielskymi mestami Pamplona a Barcelona. Takto sa výrazne znížia emisie CO2, pretože obnoviteľné palivo s nižšími emisiami sa kombinuje s dlhou súpravou.
Súčasť medzinárodných testov
Tieto pilotné prepravy sú súčasťou medzinárodných skupín vozidiel DUOTRAILER, ktoré sa v spolupráci s univerzitou v Zaragoze testujú v reálnej prevádzke v niekoľkých európskych krajinách. Cieľom štúdie je nájsť spôsoby, ako zlepšiť všetky aspekty cestnej nákladnej dopravy, vrátane bezpečnosti na cestách, účinnosti prepravy, spotreby paliva a emisií.
Všetky tieto oblasti sa výrazne zlepšili kombinovaním štandardizovaných dopravných modulov EÚ, ktoré je možné v prípade potreby oddeliť. V prípade Duo Traileru od spoločnosti Sesé ide o dva štandardné návesy s dĺžkou 13,6 m, spojené pomocou „dolly“ a ťahané ťahačom schopným utiahnuť 70 ton. Koncept Duo Trailer navyše umožňuje kombináciu cestnej a železničnej prepravy.
Alternatívne palivo od Repsolu
Predĺžené kombinácie už sami o sebe prinášajú znížené emisie v dôsledku zvýšenej efektivity. Vďaka obnoviteľnému palivu dodávanému spoločnosťou Repsol budú emisie CO2 ešte znížené a to až o 90 % od zdroja po kolesá (well-to-wheel). Palivo z obnoviteľných zdrojov HVO (hydrogenovaný rastlinný olej) sa vyrába z odpadu, ako sú použité rastlinné oleje a poľnohospodárske a lesné zvyšky. Má palivo všetky potrebné certifikáty udržateľnosti, ktoré požaduje smernica Európskej únie o obnoviteľnej energii a spĺňa všetky technické požiadavky, ktoré umožňujú jeho použitie vo voyidlách s dieselovými motormi bez potreby akýchkoľvek úprav. Doteraz boli testy vykonávané s ťahačmi s jedným návesom, poháňanými HVO. Ich nájazd bol viac ako 550 000 km, čo potvrdzuje spoľahlivosť výsledkov.