Elektrické nákladné vozidlá majú zatiaľ stále dosť odporcov, na druhej strane mnohí zákazníci si ich už vyskúšali v praxi a začali svoj prechod na tento spôsob pohonu. Za pioniera v tejto oblasti môžeme označiť Škandináviu, kde už viacerí dopravcovia využívajú elektrické nákladné vozidlá v mestskej distribúcii či stavebníctve. Jedným z nich je švédska spoločnosť Mattson Åkeri z Göteborgu. Od Volvo Trucks si kúpila tri ťažké elektrické nákladné vozidlá Volvo FH Electric, avšak k tomu najpodstatnejšiemu sa ešte iba dostávame.
Posledných niekoľko týždňov totiž prebieha testovanie jedného z nákladných vozidiel v kontajnerovej doprave v prístavnej oblasti Arendal. Testuje sa tzv. projekt HCT, teda High-Capacity Transport alebo Vysoko-kapacitná preprava. Nákladné vozidlo s dvoma prívesmi meria 32 m a ťahá súpravu s celkovou hmotnosťou 74 ton.
Bude to s elektrikou fungovať?
Projektová manažérka zodpovedná za HCT Lena Larsson hovori, že projekt má za cieľ vyskúšať ako plne elektrické riešenia fungujú v aplikáciách s vysokou celkovou hmotnosťou a vysokou mierou využitia. Volvo Trucks spolu so Švédskou dopravnou správou a ďalšími partnermi hľadá spôsoby pre najlepšiu optimalizáciu prevádzky elektrického nákladného vozidla, vrátane toho, ako by malo prebiehať čo najefektívnejšie nabíjanie.
Testované Volvo FH Electric 6×4 je nabíjané zelenou elektrinou na dvoch rýchlonabíjačkách s výkonom 180 kW. Vo svojom depe v Arendale ich nainštalovala Mattsson Åkeri. V dlhodobom horizonte bude kamión jazdiť aj medzi mestami Göteborg a Borås, ktoré sú od seba vzdialené 70 km.
Denná šichta dlhá 12 hodín
Prvú spätnú bäzbu z testovania už má aj generálny riaditeľ Mattson Åkeri Jan-Olof Mattsson. Podľa neho funguje jazda s dlhým a ťažkým nákladom pomocou elektriny zatiaľ veľmi dobre a dokážu s ním odviezť toľko nákladu, ako s naftovým nákladným vozidlom. Súprava jazdí 12 hodín denne a nabíja sa počas odpočinku vodiča.
Vysoko-kapacitné prepravy (HCT) predstavujú také prepravy, kde sa dĺžka a/alebo celková hmotnosť vozidla môže zvýšiť, čo umožňuje prepravu väčšieho nákladu. HCT je možné aplikovať na všetky typy hnacích línií. HCT chce prispieť k nižším nákladom na dopravu, zníženiu vplyvu na životné prostredie, vyššej bezpečnosti premávky, zníženiu opotrebovania ciest a nižším nákladom na údržbu.
V Európe existuje množstvo prebiehajúcich aj plánovaných projektov HCT. Ďalším príkladom je Fínsko, kde je na väčšine ciest povolené jazdiť so súpravami nákladných vozidiel s celkovou hmotnosťou 76 ton a dĺžkou 34,5 m. Známe je v tomto smere aj Švédsko, kde je povolené jazdiť s celkovou hmotnosťou 74 ton (cestná sieť BK4) a s povolením úradov na vymedzenej cestnej sieti testovať súpravy nákladných vozidiel do 34,5 m a 100 ton.