Poľský prezident Andrzej Duda v piatok podpísal zákon, ktorý ruší mýto pre osobné vozdilá a zavádza zákaz predbiehania pre nákladné vozidlá na diaľnicicach a rýchlostných cestách. Cieľom nového źakona, ktorý začne platiť 1. júla 2023, je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť náklady na cestovanie.
Znenie úpravy zákona pripravilo Ministerstvo infraštruktúry, 26. mája ho schválil najskôr parlament, 21. júna aj senát a po podpise prezidentom začne platiť 1. júla 2023. Okrem iného prináša dve zásadné zmeny. Prvou je zrušenie mýtnych poplatkov pre vozidlá a motocykle s maximálnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3,5 tony.
Toto má priniesť pozitívny dopad na cestujúcich, znížiť ich finančnú záťaž a zvýšiť používanie cestnej siete. Podľa vlády je poľský verejný systém dopravy preťažený a pomôže mu, ak sa časť premávky presunie na cesty. Bez mýtnych platobných brán bude premávka navyše plynulejšia.
„Staviame diaľnice v prvom rade na to, aby slúžili ľuďom, nie aby boli nástrojom na zarábanie peňazí,“ povedal pre euronews.com poľský premiér Mateusz Morawiecki. „Otvorené brány budú najlepšie symbolizovať našu politiku,“ dodal. Zrušenie sa týka štátom spravovaných úsekov diaľnic, vrátane úsekov A2 Stryków – Konin a A4 Wrocław – Sośnica.
Zákaz predbiehania s výnimkami
Zmena zákona už o niečo menej poteší vodičov nákladných vozidiel. Na na diaľniciach totiž zavádza plošný zákaz predbiehania nákladných vozidiel. Výnimkou je iba predbiehanie vozidiel, ktoré idú výraznejšie pomalšie, ako je maximálna povolená rýchlosť. Má sa tým zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
„Ide predovšetkým o bezpečnosť, pretože rýchlostný limit pre osobný automobil na diaľnici je 140 km/h a pre nákladný automobil 80 km/h. Dochádza k mnohým takým prípadom, kedy sa na poslednú chvíľu nákladný automobil zaradí do ľavého jazdného pruhu v dobe, kedy sa blíži osobný automobil rýchlosťou 140 km/h, čo je asi o 60 km/h,“ povedal k zákonu pre agentúru PAP minister infraštruktúry Andrzej Adamczyk.