Plány Európskej únie (EÚ) v oblasti sprísňovania limitov pre znečisťujúce látky produkované automobilmi znepokojujú viaceré krajiny. Už skôr sa na odpor postavilo osem členských krajín vrátane Slovenska. Najnovšie sa voči emisnej norme Euro 7 kriticky vyjadril aj nemecký minister dopravy Volker Wissing.
Podľa predstáv Európskej komisie (EK) by mali nové pravidlá platiť od júla 2025. Komsia odhadla dodatočné náklady spojené so zavedením normy Euro 7 v priemere na 120 eur. Pri ťažkých úžitkových vozidlách majú podľa EK stúpnuť o 2765 eur.
Nie je jasné, ako európski úradníci prišli k takýmto číslam. Nemecké ministerstvo dopravy už pred niekoľkými mesiacmi oznámilo, že na základe svojich vlastných prepočtov očakáva podstatne vyššie dodatočné náklady, než uvádza EK. Zásadne vyššie čísla ukázala aj analýza, ktorú si dalo vypracovať európske združenie výrobcov automobilov ACEA. Zavedenie Euro 7 by navyše mohlo oslabiť priemysel a podľa Wissinga viesť k „nezmyselným investíciám“. Pre Welt TV dodal, že Európu chce chrániť pred chybami.
Návrh Európskej komisie požaduje zníženie emisií oxidu dusnatého a oxidu dusičitého, spôsobujúcich smog a kyslé dažde, o 35 % v prípade osobných áut a 56 % pri nákladných vozidlách a autobusoch, v porovnaní s predchádzajúcimi pravidlami, ktoré už tak boli prísne. Pohľad na fakty však ukazuje, že zavádzanie normy Euro 7 môže paradoxne skomplikovať snahu o ochranu životného prostredia. Masívne investície do motorov Euro 7 totiž odlievajú prostriedky, ktoré by automobilky mohli investovať do vývoja batérií s vyšším dojazdom alebo vývoja palivových článkov.