3.5 C
Bratislava
sobota, 23 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Toto je nová generácia radu Tatra Force

Na veľtrhu PYROS 2023, ktorý sa koná v Brne, predstavila automobilka Tatra Trucks novú generáciu modelového radu Tatra Force. V rámci premiéry sme mohli vidieť hasičské vozidlá, Tatra však samozrejme ponúkne aj varianty pre ďalšie segmenty. Nová generácia rozšíri ponuku verzií, čo zároveň znamená, že Tatra Force vo výrobnom portfóliu nahradí modelový rad Terra.

Najnovšia generácia je v poradí treťou. Prináša vylepšenú koncepciu s nízko položenou kabínou a motorom nad prednou nápravou, ponuku však rozširuje tiež o varianty s motorom umiestneným vpredu. Podľa generálneho riaditeľa Tatry Lukáša Andrýska širokú ponuku moderných motorov výhľadovo doplnia aj alternatívne pohony.

Počas premiéry Tatra ukázala hasičské špeciály (Foto: Tatra Trucks)

Slávnostné odhalenie novej generácie sa uskutočnilo v spoločnom stánku spoločností Tatra Trucks a THT Polička. Médiám a návštevníkom veľtrhu PYROS 2023 sa nové vozidlá predstavili vo verziách cisternová automobilová striekačka na podvozku 4×4 so štvordverovou kabínou a hasičskou nadstavbou od THT Polička a tiež ako podvozok 6×6 s krátkou dvojdverovou kabinou, pripravený na montáž hasičskej cisterny. Vozidlá novej generácie radu Tatra Force bude automobilka ponúkať v overených segmentoch, no chystá sa preniknúť aj do nových. Ide o vozidlá pre hasičské a záchranné zložky, armády a bezpečnostné organizáce, ale aj pre ťažobný či stavebný priemysel, vozidlá pre výrobcov špeciálnych nadstavieb a ďalšie odvetvia.

Bezpečnejšie kabíny v dvoch verziách

Nové kabiny majú prepracovaný skelet a moderné konštrukčné prvky, ktoré prinášajú vyššiu bezpečnosť a podľa značky novú úroveň komfortu pre vodiča aj celú posádku, vrátane lepšieho výhľadu. Riaditeľ výskumu a vývoja v Tatra Trucks, Radomír Smolka vysvetľuje, že krátke aj predĺžené kabíny majú malú celkovú výšku, ktorá umožňuje prechod v nízkych profiloch a znižuje riziko poškodenia automobilov. Nechýba integrovaná ochrana posádky pri prevrátení vozidla, pri dvojdverových variantoch je k dispozícii aj ochrana proti padajúcím predmetom. „Nový dizajn kabíny sme volili tiež s ohľadom na pohodlnejší a jednoduchší nástup na miesto vodiča aj spolujazdca a maximálne bezpečný nástup do zadnej časti predĺženej kabíny,“ hovorí Smolka, ktorý mal vývoj nového vozidla na starosti.

Nová Tatra Force
Konštruckia vychádza z únikátnych technických riešení dvoch predošlých generácií (Foto: Tatra Trucks)

Pri dvojdverovej kabíne je možné zvoliť konfiguráciu sedadiel pre dvoj, troj a štvorčlennú posádku vrátane vodiča. Štvordverová kabína má plnohodnotný priestor pre zadný rad sedadiel a ponúka základnú konfiguráciu pre šesťčlennú posádku vrátane vodiča alebo rozšírenú pre osemčlennú posádku so sedadlami v troch radoch.

Kabína dostala viaceré vylepšenia zamerané na bezpečnosť aj komfort vodiča a posádky (Foto: Tatra Trucks)

V kabíne sú použité nové obkladové materiály a nová je aj moderná prístrojová doska, ktorá kombinuje klasické tlačidlá a ovládanie pomocou displeja. Vodič môže využiť aj multifunkčný volant. Ďalšou novinkou sú voliteľné vzduchom odpružené sedadlá pre vodiča a spolujazdca. Spomínanú vylepšenú izoláciu kabíny dopĺňa nová výhrevno-klimatizačná jednotka.

Overený podvozok

Nová generácia Tatra Force je postavená na tatrováckom podvozku s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými nezávisle zavesenými polonápravami. V tomto smere ťaží z vlastností dvoch predchádzajúcich generácii, ktoré sa osvedčili v teréne aj na cestách. Nadpriemerné sú podľa samotnej značky predovšetkým hodnoty nájazdových uhlov, veľmi dobrá priechodnosť ťažkým terénom a jazdná stabilita.

Okrem hasičských verzií nebudú chýať ani verzie pre ďalšie odvetvia (Foto: Tatra Trucks)

Základné verzie budú v ponuke reprezentovať podvozky 4×4, 6×6 a 8×8 s kotúčovými brzdami na všetkých kolesách. Rovnako ako pri predchádzajúcich generáciách sú ale pre zákazníkov k dispozícii aj viacnápravové verzie s rôznym počtom poháňaných a riaditeľných náprav. Nové vozidlá v hasičskom prevedení štandardne disponujú ochranou elektrických a vzduchových zväzkov umiestnených na podvozku pomocou žiaruvzdorných materiálov.

Podvozok 6×6 pripravený na montáž cisternovej nadstavby (Foto: Tatra Trucks)

„Automobily novej generácie budú v základnej verzii osadené modernizovaným elektronicky riadneým, vzduchom priamo chladeným osemvalcovým motorom Tatra s výkonom 340 kW. Vybrané varianty môžu byť vybavené aj novou generáciou vzduchom chladeného dvanásťvalcového motora Tatra s výkonom 440 kW,“ približuje Radomír Smolka.

Kvalitné prevodovky

Súčasťou štandardnej ponuky budú aj kvapalinou chladené motory Cummins, vrátane verzií Euro VI pre vybrané trhy. K dispozícii sú desať alebo štrnásťstupňové prevodovky Tatra s vylepšeným elektronickým radením aj dvanásťstupňová automatizovaná prevodovka ZF TraXon či šesťstupňová automatická prevodovka Allison.

Slávnostného odhalenia sa zúčastnilli okrem zástupcov Tatry aj zástupcovia firmy THT Polička či Hasičského a záchranného zboru ČR (Foto: Tatra Trucks)

Prvá generácia radu Tatra Force prišla na trh v roku 2007. V roku 2016 dorazila druhá generácia, ktorá priniesla modernizáciu štandardných dvoj a štvordverových kabín. Zásadnou novinkou bolo rozšírenie ponuky o verzie náprav s kotúčovými brzdami a nové riadenie prevzaté z radu Tatra Phoenix. Tatra Trucks v tom čase začala v spolupráci so spoločnosťou Tatra Defence Vehicle ponúkať modelový rad Force s pancierovanými kabínami, takisto v dvoj a štvordverovej verzii. Táto možnosť zostáva aj pri najnovšej, tretej generácii.

Aktuálne
Prečítajte si aj